FacebookTab
Subskrybuj nasz kanał, aby być na bieżąco. Co 3 dni nowy film

Higieniczny tryb życia


 

Prowadzenie higienicznego trybu życia wellness nazywanego również zdrowym trybem życia, jest jednym z czynników, które warunkują sprawność życiową człowieka i jego zdolność do pracy.

 

Do elementów higienicznego trybu życia możemy zaliczyć:

  • Regularny plan dnia
  • Bezpieczny seks
  • Badania profilaktyczne oraz kontrolę wagi z analizą składu ciała
  • Higienę otaczającego nas środowiska

 

Regularny plan dnia

Regularny plan dnia uwzględnia przede wszystkim stałe godziny snu i posiłków, ale również codzienną aktywność fizyczną oraz dbanie o higienę i wygląd.

 

Właściwy sen

Sen stanowi dużą i bardzo ważną część naszego życia. Właściwy sen jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Zapewnia dobry stan zdrowia oraz dobre samopoczucie. Ma bardzo korzystny wpływ na kondycję fizyczną i psychiczną, ponieważ pozwala zregenerować siły, poprawia działanie układu odpornościowego, regeneruje ciało i umysł, poprawia wygląd.

 

Przeciętnie człowiek przesypia 1/4 swojego życia. Powinniśmy spać ok. 8 godzin na dobę. Niektórym osobom wystarcza 6 godzin, a inni potrzebują 9 godzin snu. Spanie krótsze niż 6 godzin lub dłuższe niż 9 nie jest zalecane. Korzystne dla zdrowia może być stosowanie tzw. drzemki poobiedniej, trwającej jednak nie dłużej niż 90 minut. W sumie czas snu w ciągu doby nie powinien przekraczać 9 godzin.

 

Powinniśmy też określić w miarę regularne godziny zasypiania i wstawania, uwzględniające prawidłową liczbę godzin snu. Ważne jest również, by sen odbywał się w większej części w godzinach nocnych, zgodnie z naszym zegarem biologicznym. Przestawianie się na „życie nocne”, a spanie w dzień, w dłuższej perspektywie,nie będzie korzystne dla naszego zdrowia.

 

Warto też poznać dokładniej specyfikę naszego snu, a w szczególności jego fazy. Zrozumienie i dostosowanie się do nich ułatwi wysypianie się.

 

Regularne posiłki

Zalecane jest spożywanie w ciągu dnia 5 posiłków, z zachowaniem mniej więcej 3-godzinnej przerwy między nimi. Taka regularność ma bardzo duże znaczenie dla zdrowia, a szczególnie dla wydłużenia zdrowego życia. Niektórzy eksperci twierdzą, że prowadzenie regularnego trybu życia może je wydłużyć nawet o 30%.

 

Higiena osobista i dbanie o wygląd

Dbanie o wygląd zewnętrzny ma ogromne znaczenie dla powodzenia w Twoim życiu osobistym i zawodowym. Człowiek zadbany ma dużo lepsze samopoczucie, wysoką samoocenę, jest lepiej postrzegany przez innych, np. pracodawców, i ma większe powodzenie u płci przeciwnej.

 

Na wygląd składają się:

  • higiena osobista,
  • mycie całego ciała,
  • higiena jamy ustnej,
  • zadbane paznokcie i włosy,
  • czyste, świeże ubranie i bielizna osobista,
  • dbanie o ciało, np. zabiegi SPA, zabiegi kosmetyczne, masaże, sauna, jacuzzi,
  • makijaż, fryzura, ubranie,
  • dbanie o sylwetkę, m.in. poprzez ćwiczenia fizyczne i stosowanie właściwej diety

Codzienna aktywność fizyczna

Więcej na temat aktywności w części Aktywność fizyczna

Powyższy tekst pochodzi z książki "Wellness - zdrowy styl życia". Jeśli chcesz dowiedzieć się czegoś więcej, zapraszamy do zapoznania się z naszą publikacją. 

Comments are closed.