FacebookTab
Subskrybuj nasz kanał, aby być na bieżąco. Co 3 dni nowy film

Od czego zaczynamy


1. Podniesienie świadomości i właściwa motywacja

 

Zacznij od zapoznania się z treścią umieszczoną w menu z kolorowymi ikonami obrazującymi poszczególne elementy naszego życia. Pomoże Ci to w uzyskaniu teoretycznej wiedzy niezbędnej do dalszych działań.

 

Jeśli już to zrobiłeś, to zastanów się mocno jakich zmian wymaga Twoje życie, na ile chciałbyś je zmienić. Czy tylko wygląd, bo wydaję Ci się, że masz za dużą wagę i nieproporcjonalną sylwetkę czy również swoją psychikę i mentalność.

 

Ja, zgodnie z filozofią wellness, proponuję Ci rozwiązanie holistyczne – zadbaj o całość swojego życia.

 

Pierwsza rzecz to podjęcie tej ważnej decyzji i odpowiednia, mocna motywacja oraz przekonanie, że warto poświęcić sobie więcej czasu i zdecydować się na pewne wyrzeczenia, które będą konieczne na samym początku. W filozofii życia wellness pozytywne nastawienie do tego co mamy robić lub co robimy nieraz jest ważniejsze od samej realizacji.

Drugi krok to podniesienie swojej świadomości na temat zdrowego życia. Częściowo już to zrobiłeś, bo przeczytałeś treści zawarte na stronie ale spróbuj rozszerzyć nieco wiedzę na ten temat żebyś wszystko co będziesz robił wykonywał świadomie. Przeczytaj książkę Wellness – zdrowy styl życia, w której jest nieco więcej informacji. Pomyśl też o odbyciu szkolenia w naszej Akademii Wellness gdzie oprócz wiedzy na interesujący Cię temat możesz zdobyć zawód instruktora lub trenera.

 

Teraz, kiedy podjąłeś strategiczną decyzję, zmotywowałeś się i masz już więcej świadomości na ten temat, możesz zaczynać.

 

2. Pozbycie się szkodliwych dla zdrowia nałogów

 

Rozpoczynając przygotowania do wprowadzenia zdrowego stylu życia, w pierwszej kolejności koniecznie należy pozbyć się szkodliwych nałogów. Zdrowy styl życia wellness to życie bez palenia tytoniu, picia alkoholu, przyjmowania narkotyków czy używek.

 

3. Zmiana nawyków

 

Zmieniając styl życia należy wyzbyć się złych nawyków i to nie tylko żywieniowych. Przekonanie, że nawyki zapisane są w genach i nie można ich zmienić, jest błędne. Musisz uwierzyć, że da się to zrobić i to naprawdę nie jest trudne.

 

4. Badania diagnostyczne i dokładny pomiar wagi

 

Przed rozpoczęciem diety trzeba wykonać podstawowe badania diagnostyczne. Wyniki tych badania posłużą do określenia stanu Twojego organizmu oraz pozwolą później na porównanie i ocenę wpływu jaki zmiana sposobu odżywiania wywiera na Twoje zdrowie. Pomiar wagi ciała najlepiej wykonać  na urządzeniu, które pozwala również na ocenę składu ciała czyli m.in. ocenę zawartości tkanki tłuszczowej (również tej brzusznej, która jest szczególnie niekorzystna). W przypadku braku dostępu do takiej wagi można również wykonać pomiar na zwykłej wadze i samemu obliczyć swoje BMI. Pomocne są też pomiary obwodów talii i bioder, które pozwalają na ocenę obecności otyłości brzusznej, ale również kontrolę postępów w odchudzaniu.

 

Wymienione powyżej działania są częścią Higienicznego trybu życia zwanego również Zdrowym Trybem życia. Przeczytaj o nim więcej i wprowadzaj pozostałe jego elementy.

 

5. Właściwe odżywianie czyli Dieta wellness

 

Po przeczytaniu książki wiesz już, że dieta wellness jest podzielona na 3 etapy i rozumiesz czemu mają służyć. Wiesz już co to jest insulinooporność i dlaczego musimy się jej pozbyć, bo temu właśnie ma służyć I etap diety, od którego powinieneś ją rozpocząć.

 

Na początek, jak zwykle, ważna jest motywacja. Pozytywne zmotywowanie na tym etapie jest szczególnie potrzebne ponieważ wymaga on nieco więcej wyrzeczeń, ale tylko na dwa tygodnie. Mogą Ci tu pomóc pozytywne emocje jakie powinny wystąpić po podjęciu mocnej decyzji o zmianach jakich właśnie dokonujesz.

 

Etap I

 

Zaczynamy od pierwszej części naszego programu czyli etapu I naszej diety który nazwałem „Cios w insulinooporność”. Posiłki możesz przygotować z podanych jadłospisów lub komponować samemu z podanych przeze mnie wytycznych zawartych w kryteriach diety. Jadłospisy wzorcowe na tym etapie mają obniżoną kaloryczność o ok. 25% ale nie jest to najbardziej istotne. Jeśli sam będziesz przygotowywał swój jadłospis najważniejsze dla Ciebie będzie zarządzanie węglowodanami. To głównie w tym celu powinieneś dowiedzieć się jak najwięcej, które są dobre a które złe i stworzyć sobie ich listę. To samo dotyczy tłuszczy, które są niewskazane (np. tłuszcze nasycone i tłuszcze trans), a które możesz a nawet powinieneś jeść bo są twojemu organizmowi bardzo potrzebne.

 

Na tym etapie, ale tylko przez dwa tygodnie, na pewno nie będziesz mógł jeść pewnych produktów, sprawdź dokładnie ich listę, podaną w książce.

 

Etap I trwa dwa tygodnie i po tym czasie powinieneś zauważyć zmiany. Twoja waga powinna się obniżyć o kilka kilogramów, ale może to być za mało i potrzebna będzie dalsza kontynuacja pewnych ograniczeń ale już w mniej restrykcyjnej formie.

 

Etap II

 

Etap II to pozbywanie się zbędnych kilogramów pozostałych do osiągnięcia właściwej dla Ciebie wagi i trwa tak długo dopóki jej nie osiągniesz. Może to być jeden tydzień ale też kilka miesięcy. Zależy to od Twojej początkowej wagi, wrodzonych cech metabolicznych, oraz konsekwencji w działaniu. Na tym etapie będziesz już mógł wprowadzić do swojego jadłospisu część „zakazanych” w pierwszym etapie produktów, będziesz również uczyć się rozróżniać dobre i złe węglowodany.

 

Po osiągnięciu właściwej wagi możesz przejść do etapu III.

 

Etap III

 

Etap III to właściwe odżywianie na całe życie pod hasłem: „Jedz wszystko co zdrowe !”.

 

W ustaleniu jakie produkty powinny znaleźć się w Twoim jadłospisie pomogą Ci podane przez nas kryteria i zasady diety. Możesz dowolnie komponować swoje posiłki z dobrych produktów, ale powinieneś unikać tych złych. Po zapoznaniu się z zasadami Diety Wellness będziesz umiał bez trudu je rozpoznać. Stosując się do zasad tego etapu Diety Wellness będziesz mógł utrzymać w normie swoją wagę i sylwetkę, praktycznie do końca życia.

 

Pamiętaj, aby w swoich działaniach zachować rozsądek. Zdrowe odżywianie nie oznacza nadmiernego ograniczenia przyjmowanych kalorii oraz rezygnacji z większości produktów. Takie działania mogą prowadzić do anoreksji lub ortoreksji, a w konsekwencji poważnego wyniszczenia. Więcej o tych zaburzeniach dowiesz się na naszej stronie.

 

Pamiętaj że Dieta Wellness to nie tylko odżywianie. To styl życia, zadbaj więc od samego początku o wszystkie jego elementy. Wykonuj równolegle czynności opisane w p. 6, p.7 i p.8.

 

6. Aktywność fizyczna wellness

 

Zadbaj o codzienny ruch (p. Część III książki,) przejdź codziennie z krokomierzem co najmniej 7500 kroków a jak się uda to nawet 10000. Wykonuj gimnastykę poranną i rozciągającą w ciągu dnia, jeździj na rowerze, aktywnie wypoczywaj i wykonuj inne działania ograniczające do minimum czas spędzony w bezruchu.

 

Pamiętaj że hipokinezja czyli brak ruchu jest jednym z głównych czynników wywołujących choroby przewlekłe.

 

7. Aspekty psychologczne

 

Przeczytaj cz. IV książki i uświadom sobie jak duży wpływ na dietę i całe życie ma Twoja psychika. Właściwa motywacja, wyzbycie się fobii czyli lęków, wiara w to co robisz i że to się uda, daje Ci już na starcie 30% więcej szans powodzenia (p. Wpływ psychiki na zdrowie).

 

Zajrzyj do rozdziału Radzenie sobie ze stresem w książce Wellness – Zdrowy styl życia i poćwicz podane tam przykłady, nawet jeśli nie czujesz się zestresowany. Później, w przypadku pojawienia się stresu, będziesz już znał metody na poradzenie sobie z nim.

 

8. Filozofia wellness

 

Poznaj wszystkie obszary życia i podstawowe potrzeby życiowe opisane w cz. I książki. Poznanie ich i równomierne zaspokajanie jest niezbędne do osiągnięcia równowagi wewnętrznej Twojego organizmu.

 

Jeśli nie możesz wprowadzić wszystkich zmian od razu, bo Twoje aktualne zajęcia, praca lub nauka, nie pozwalają Ci na to, nie martw się, wprowadzaj te najważniejsze, opisane powyżej, efekty przyjdą, a później będzie łatwiej.

 

Bądź well !              

autor: Andrzej Matuszewski   

Comments are closed.